Zoran
Debelić: "Obale"
Zoran
Debelić je debitirao na književnoj sceni "Zapisima
s planine", autobiografskim crticama inspiriranim ljepotama
Velebita i autentičnim planinarskim doživljajima. U "Obalama"
se vraća na svoj rodni otok Rab i u ritmu zaveslaja, koji
postaje ritam njegovoga bila, priča nam životnu priču barkarijola
Frane i njegove obitelji.
"Obale" je Zoran posvetio svojim voljenim roditeljima
"s puno neizrečene ljubavi". Dubljim poniranjem
u svijet djela uočavamo njegovu želju za izražavanjem barem
dijela svih onih neizrečenih misli i osjeća, koji su se
u tradicionalnom okružju očitovali više kroz konkretne radnje
i geste, a manje preko riječi. Na važnost riječi i nasušnu
potrebu za verbalnom komunikacijom u obitelji autor upozorava
preko predstavnika mlađe generacije, a to je Franin sin
Marko, koji u jednom od svojih pisama piše ocu: „Znan da
ste me volili, ćaća. Rado bi da ste mi to rekli. Tribala
mi je Vaša beseda. Triba mi i sada...“
Odnos između oca i sina jest središnja autorova preokupacija,
ali ne i jedina; svijet djela izgrađen na više razina, a
svaki od njih karakterizirana je specifičnim međuljudskim
odnosima. To je prvenstveno Franina ljubav prema Luci, koja
se razvija od mladenačke zaljubljenosti u prekrasnu mladu
pastiricu, do žudnje, nježnosti i ispunjenja, u njihovom
bračnom životu. Snažna, gotovo idilična ljubav, ne prekida
se Lucinom preranom smrću i tužnim oproštajem na Božićno
jutro kada ona odlazi na drugu obalu, jer će trajno ostati
prisutna u Franinom životu, kao dobri anđeo. I nakon niza
godina, kada Frane osjeti simpatije prema drugoj ženi (Herti),
on će o tome u dubini svoje duše razgovarati s Lucom: tražiti
dopuštenje, moliti je za oproštaj… Priča o Franinoj i Lucinoj
ljubavi ispričana je kroz sjećanja koja naviru dok se njegova
duša lomi između vjernosti prema svom anđelu i privlačnosti
Herte. Plovidba kroz vrijeme ostvarena je nizanjem slika
"u ritmu zaveslaja", od obale do obale. A to putovanje
od obale do obale u pravilu doživljavamo kao simbol životnoga
puta, od rođenja do smrti, uz podsjećanje na nepovratno
protjecanje vremena. Obale također aludiraju na distinkcije
spoznato – nespoznato, fizičko – duhovno, racionalno – emocionalno.
U ovom djelu, kao što se razabire već u Predgovoru, obale
nas podsjećaju na neispunjene želje i neostvarene ciljeve.
Osim toga, one su u ovom djelu nositelj niza značenja koja
postupno otkrivamo. Dvije su obale pastirica Luce i ljupka
Herta: "Dvije obale, a on na pučini moli, vapi, jeca,
lomi se, ispovijeda, povezujući svjetlost dvaju svjetionika
u plam neizrecive ljubavi". Druge dvije razdvojene
obale su otac – sin, one se na kraju ipak sjedinjuju u dirljivom
susretu.
U naizgled jednostavnoj fabuli, protkanoj istinskim fizičkim
i emocionalnim doživljajima, te psihološki snažno proživljenim
trenucima, ulogu spone imaju mirisi, zvukovi, boje i predmeti
karakteristični za kraj u kojem se radnja odvija. To su
mirisi rajčice, bosiljka, kadulje i drugog mediteranskog
bilja, zatim miris sapuna, opranog rublja, miris pržene
kave i neizostavni miris hrane. "Frane je upijao sve
te opojne mirise i tajanstvene zvukove", a oni su dopirali
ne samo do njegovih osjetila, već do same duše, podsjećajući
ga na drage osobe i vraćajući ga u prošlost. Zvukovi su
također tipični (od kukurijekanja "susedova peteha"
i zvonjave zvona sa zvonika, do zvonkih glasići razigrane
djece, žamora i radosnog smijeha gostiju koji uživaju opušteni
na sjenovitim terasama) i imaju isti učinak kao mirisi:
„Zvukovi koju su dopirali sa svih strana budili su glazbalo
u mojoj duši. Glazba je potekla." Među predmetima,
u Franinom životu imaju osobito značenje njegova mornarska
majca, koraljna kolajna koju je sam izradio za svoju zaručnicu
i drvena kutija, dar sina Ante sa prvog putovanja po dalekim
morima i oceanima, u kojoj Frane čuva "smotuljak nepročitanih
pisama i kartolina koja su stizala bez obzira što on na
njih nije otpisivao". U materijalnom svijetu stvari,
središnje mjesto ima Franina barka, koja je više od prijevoznog
sredstva i izvora prihoda: Luce je njegovo utočište, njegova
sigurna luka. Uz to, ona je snažno personificirana, poput
žene koja "... strpljivo čeka svoga kapetana da zajedno
zaplove. Velika je to ljubav. Čovjek i barka. Pažljiv je
on prema svojoj Luci, a ona mu uzvraća svoju ljubav."
U tom skladu ambijenta i međuljudskih odnosa, blaženstvu
mira i obiteljske ljubavi, pored bonace, javlja se i "Škura
bura, snažna i prijeteća", koja poput neizbježne kulise
prati životnu dramu protagonista, primjerice dramatičan
opis ribanja na Badnje jutro i borba sa snažnom sabljarkom,
kao uvertira u tragičan tijek događanja i smrt Franine voljene.
Na razini makrostrukture, knjiga se sastoji od dva bitno
različita dijela: "Barkarijol" i "Nepročitana
pisma". Pisma se javljaju kao motiv već u prvom dijelu,
gdje ih pisac najavljuje kroz lik poštara Jose, koji svojim
otočanima donosi "pisma i pošiljke iz raznih krajeva
svijeta. Mirisava pisma puna tajni, nostalgije i priča.
Pisma natopljena suzama i nečujnim uzdasima." i kasnije
kad barkarijol Frane sprema zarađeni novac "u drvenu
kutijicu u kojoj su svezana odmarala neotvorena pisma s
markama i pečatima nekih dalekih država". I ovdje,
preko nezaobilaznih mirisa autor gradi kontrast: umjesto
prepoznatljivih mirisa Raba, Markova su pisma mirisala "snažnim
parfemima, mirisima unajmljenih soba, restorana i bistroa.“
U prvom dijelu prikazan je svijet, način života i sustav
vrijednosti koji današnji čitatelj još uvijek može percipirati,
ali koji neizbježno blijedi. Glavni lik drugoga dijela,
Franin sin Marko, više ne pripada tom svijetu: napustivši
rodno mjesto, preuzeo je novi način života. On je slikar
koji se s vremena na vrijeme javlja ocu iz Venecije i Pariza
i piše mu o svojim doživljajima, susretima, izložbi, ali
i o svojoj unutarnjoj borbi, beskrajnoj tuzi, nostalgiji
i ljubavi prema ocu i žudnja za pomirenjem. Tu je generacijsku
razliku pisac dodatno naglasio promjenom stila, odnosno
epistolarnom formom, koja bolje odgovara Markovom ubrzanijem
ritmu življenja, u kojem nema vremena za pripovijedanje,
tek za pokoju kartolinu i kratko pismo. Epistolarni stil
omogućuje piscu izravno, otvoreno, iskreno izricanje osjećaja,
u prvom licu, bez zadrške.
Na razini mikrostrukture djela, literarnost je postignuta
stilskim sredstvima : brojnim epitetima, onomatopejama,
personifikacijama, kontrastima i nadasve metaforama.
Pored života barkarijola, kao rijetke obiteljske tradicije,
posebice je vrijedan živopisni opis gostoljubivosti i predanosti
radu žitelja Raba, gdje je tradicija bavljenja organiziranim
turizmom stara 120 godina. S posebnom pažnjom opisani su
i topli, humani međuljudski odnosi domaćih ljudi, puni razumijevanja
i pomaganja: "Furešti će poć, a mi domaći moramo pazit
jedan na drugoga." Osobit je naglasak na blagosti i
dobronamjernosti domaćeg čovjeka, utjelovljenog u Frani,
čiji su optimizam i radost življenja uvijek nadahnuti iskrenom
vjerom . Osim glasnih i tihih Franinih molitava, susrećemo
ovdje sličice svetaca, malo drveno raspelo i osušenu grančicu
blagoslovljene masline.
Knjiga je bogato ukrašena ilustracijama. Izrađeni inicijal
u naslovu podsjeća nas na tradiciju ukrašavanja rukopisa
minijaturama . Rođeni rabljanin bio je fra Bernardin, koji
je 14. st. iluminirao kodeks u franjevačkom samostanu u
Kamporu na otoku Rabu (Stipčević, 2004, 106). Kolika je
važnost na početcima povijesti knjige pridavana oslikavanju,
potvrđuje podatak, kako je istražio Aleksandar Stipčević,
da je arhiđakon Antun Galzinja iz Raba 1445. godine oporučno
ostavio 60 dukata za ukrašavanje antifonara. „Taj je antifonar
napisao bilježnik biskupske kurije u Rabu, no Galzinja nije
ostavio novac njemu, već minijaturistu da ga slikama ukrasi“
(Stipčević, 2004, 115).
Rječnik Manje poznatih riječi na kraju knjige za bolje razumijevanje
čakavštine otoka Raba, svjedoči da je ovo djelo ujedno i
dragocjena jezična riznica.
Zaključno, "Obale" su rezultat autorove želje
da ispripovijeda priču o ljudima i običajima, o načinu života
i sustavu vrijednosti, koji se pomalo gubi. Dok se uživljavamo
u svakidašnjicu barkarijola Frane i njegove Luce, saznajemo
o domaćima i fureštima, o duhovnoj i kulturnoj baštini Raba,
o ljepoti krajolika kojom je autor zadivljen. Odgovor na
pitanje u kojoj su mjeri pojedini dijelovi fabule prožeti
autobiografskim elementima, a što pripada imaginarnom svijetu
umjetničke kreacije, prepuštam samom autoru. Nedvojbeno
je rad nastao po modelu zbilje, a protkan je inspirativnim
poetskim ugradbama.
Zoran Debelić podario nam je zanimljiv književni uradak
prepun zvukova, boja i mirisa mora i priobalja, u kojem
nas poziva da brodimo s Franom i Lucom kroz njihovu životnu
priču, ali i da zabrodimo u svoju vlastitu unutrašnjost,
da u ovom svijetu telekomunikacija, SMS poruka i elektronske
pošte, nađemo vremena za obale oko nas i u nama samima.
|